Pomoc publiczna

Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej (1 maja 2004 r.) Polska ma obowiązek stosowania prawa wspólnotowego – tutaj dowiesz się więcej o jego zasadach.

Definicja pomocy publicznej

Definicja pomocy publicznej została zawarta w art. 107 ust. 1 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Zgodnie z zasadami prawa Wspólnoty Europejskiej pomoc publiczną stanowi wsparcie, które spełnia łącznie następujące kryteria:

  1. Jest przyznane przez państwo lub ze środków państwowych.
  2. Udzielane jest na warunkach preferencyjnych, tj. korzystniejszych niż oferowane na rynku.
  3. Ma charakter selektywny (uprzywilejowuje niektóre przedsiębiorstwa
w konkretnym regionie albo produkcję niektórych towarów).
  4. Grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Zgodnie z orzecznictwem Komisji Europejskiej przedsiębiorcą w UE jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, czyli każdy podmiot bez względu na osobowość prawną świadczący usługi lub sprzedający towar na rynku konkurencyjnym.
Wnioskodawcy składający wnioski o wsparcie zadań ze środków statutowych WFOŚiGW w Zielonej Górze (Funduszu) muszą mieć świadomość, że pojęcie pomocy publicznej ma swoje źródło w prawie unijnym. Składając wniosek o dofinasowanie należy rozważyć czy wsparcie Funduszu będzie stanowiło pomoc publiczną, w kontekście zapisów prawa unijnego, a nie tylko prawa krajowego.

Rodzaje dofinansowań

Dofinasowanie realizacji zadnia, stanowiące pomoc publiczną, podlega wymogom ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).

Wsparcie realizacji zadania środkami Funduszu bez względu na formę wsparcia dotację, pożyczkę czy dopłaty może być udzielone jako:

1. Pomoc de minimis
Pomoc o niewielkich rozmiarach nie powoduje naruszenia konkurencji na rynku i po przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto /EDB/ nie może przekroczyć maksymalnej wartości pomocy dla „jednego przedsiębiorstwa” w okresie trzech ostatnich lat obrotowych.

2. Pomoc inna niż de minimis
(pomoc regionalna, pomoc horyzontalna, rekompensata, inna pomoc dopuszczona przez Komisję Europejską w odrębnej decyzji) - wsparcie, które w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto /EDB/ nie przekracza dopuszczonej intensywności pomocy wskazanej we właściwym programie pomocowym. Wsparcie na zasadach rekompensaty, w celu wyrównania strat wynikłych ze świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w zakresie gospodarki odpadami nie jest ograniczone intensywnością określoną zgodnie z aktualna mapą pomocy regionalnej.

Limity pomocy publicznej

Limity pomocy de minimis wskazane są we właściwych rozporządzeniach Komisji Europejskiej do pomocy de minimis i wynoszą odpowiednio:

200 000 euro

dla podmiotów działających w sektorze innym jak sektor produkcji rolnej
i rybołówstwa

100 000 euro

dla podmiotów działających w sektorze drogowym

15 000 euro

dla podmiotów działających w sektorze produkcji rolnej

30 000 euro

dla podmiotów działających w sektorze rybołówstwa

Akty prawne pomocy publicznej

Dostępne akty prawne przeznaczenia pomocy publicznej dla środków krajowych:

  • pomoc de minimis
    a) Pomoc de minimis - rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), lubb) Pomoc de minimis w rolnictwie - rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 353 z 24.12.2013, str. 9), lubc) Pomoc de minimis w rybołówstwie - rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45)
  • pomoc regionalna - od 1.07.2014 r. brak aktów prawnych do udzielenia pomocy regionalnej.
  • pomoc horyzontalna
    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielenia horyzontalnej pomocy publicznej na niektóre cele z zakresu ochrony środowiska (Dz. U. z 2014 r. poz.908).

Dokumenty do pobrania

Poniżej znajdują się najważniejsze dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Szukasz innego dokumentu? Jeśli interesują Cię wzory wniosków – kliknij tutaj.

UWAGA: W przypadku, gdy wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis w formie dotacji, zgodnie z wyjaśnieniami UOKiK, może nie wypełniać Części B formularza informacji – zobacz wyjaśnienie.

Linki zewnętrzne

Więcej informacji o zasadach udzielania pomocy publicznej znajdujesz poniżej:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej

Urząd Ochrony Konkurencji
i Konsumentów

Komisja Europejska

Ministerstwo
ds. Rolnictwa
i Rozwoju Wsi

Pomoc publiczna
w rolnictwie

Przeciwdziałanie nadużyciom

Przeczytaj więcej
o tematyce nadużyć finansowych

INFORMACJA DLA BENEFICJENTÓW

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze jako Instytucja Pośrednicząca w RPO – Lubuskie 2020 w zakresie priorytetów 4.2. Gospodarka odpadami oraz 4.3. Gospodarka wodno-ściekowa w ramach Osi priorytetowej 4. Środowisko i kultura informuje przyszłych Beneficjentów o mechanizmie sygnalizacyjnym umożliwiającym zgłaszanie podejrzeń wystąpienia nieprawidłowości, w tym nadużyć finansowych w projektach realizowanych w ramach programu.

W Instytucji Pośredniczącej wdrożona została Instrukcja Wykonawcza, w której, w rozdziale 9. opisano procedurę postępowania w zakresie wykrywania i zwalczania oszustw finansowych i korupcji. W myśl ww. procedury IP w RPO – Lubuskie 2020 zobowiązana jest brać pod uwagę wszelkie sygnały dotyczące podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego na każdym z etapów realizacji projektu:

  • wybór projektu,
  • podpisanie umowy o dofinansowanie,
  • przekazanie środków,
  • certyfikacja wydatków,
  • kontrola realizacji projektu.

Wszelkie podejrzenia nadużycia finansowego i/lub korupcji można zgłaszać na adres:

  1. naduzycia.rpo2020@wfosigw.zgora.pl

oraz

  1. listownie na adres: European Commission, European Anti-Fraud Office (OLAF), Investigations+Operations, B-1049 Brussels, Belgium
  2. za pomocą poczty elektronicznej: OLAF-COURRIER@ec.europa.eu,
  3. telefonicznie poprzez bezpłatną infolinię http://ec.europa.eu/anti-fraud

Kontakt z OLAF może dobywać się we wszystkich oficjalnych językach UE. Wraz z zawiadomieniem powinno się dostarczyć odpowiednie dokumenty na potwierdzenie zarzutów.

autor: Izabela Kuchta

Nasi doradcy

Potrzebujesz wsparcia w sprawie pomocy publicznej? Nasi specjaliści odpowiedzą
na wszystkie pytania. Możesz też skierować wiadomość na ogólny adres poczty elektronicznej: doradztwo@wfosigw.zgora.pl

Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawdziwość informacji przedstawianych we wniosku
o dofinansowanie realizacji zadania. Pomoc ze środków Funduszu udzielona niezgodnie z zasadami wspólnego rynku lub wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi (na mocy decyzji Komisji Europejskiej) wraz z wymaganymi odsetkami.