Program Moja Woda (nabór zakończony)

O Programie

Program priorytetowy „Moja Woda” umożliwia dofinansowanie inwestycji, które pozwalają na zatrzymanie i wykorzystanie wód opadowych na terenie prywatnych posesji. Wsparciem objęte są instalacje służące retencji, rozsączaniu i ponownemu wykorzystaniu deszczówki, takie jak zbiorniki, systemy rozsączające oraz elementy infrastruktury nawadniającej. Program ma na celu ograniczenie odpływu wody poza teren działki oraz poprawę gospodarowania zasobami wodnymi.

Dla kogo?

Program skierowany jest do osób fizycznych, które:

  • są właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości,

  • posiadają budynek mieszkalny jednorodzinny (także nowo budowany),

  • mają kompletny system orynnowania dachu,

  • planują lub realizują inwestycję związaną z retencją wód opadowych.

Jak złożyć wniosek?

Proces ubiegania się o dofinansowanie obejmuje kilka prostych etapów, które pozwalają poprawnie przygotować i złożyć dokumentację.

Załóż konto na Portalu Beneficjenta

Zarejestruj się i zaloguj na stronie https://portal.wfosigw.zgora.pl
, aby uzyskać dostęp do formularza wniosku.

Wypełnij wniosek elektronicznie

Uzupełnij dane inwestycji, dołącz wymagane dokumenty i prześlij wniosek w wersji elektronicznej przez Portal Beneficjenta.

Przygotuj wersję papierową

Wydrukuj wniosek oraz podpisz go zgodnie z wymaganiami, a następnie dostarcz do WFOŚiGW osobiście lub pocztą.

Zrealizuj inwestycję

Wykonaj instalację retencyjną zgodnie z zakresem zadania. Projekt nie może być zakończony przed dniem złożenia wniosku.

Złóż wniosek o płatność

Po zakończeniu prac złóż wniosek o płatność w ciągu 30 dni (lub po odbiorze budynku — w przypadku budynków nowo budowanych). Brak złożenia dokumentów w terminie powoduje anulowanie umowy.

Program Moja Woda

KONIEC NABORU WNIOSKÓW W RAMACH PROGRAMU „MOJA WODA”

29.02.2024 r. to ostatni dzień na złożenie wniosków w Programie Moja Woda. Wniosek należy przesłać poprzez Portal Beneficjenta oraz dostarczyć podpisany wniosek w postaci papierowej lub za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Wniosek musi być złożony w obu formach.

Kto i na co może uzyskać dofinansowanie z Programu „Moja Woda”?

Program skierowany jest osób fizycznych, będących właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny, z wyłączeniem nieruchomości, dla której udzielono już dofinansowania z Programu Moja Woda. Dofinansowanie dotyczy również właścicieli, współwłaścicieli oraz użytkowników wieczystych nieruchomości, na których planuje się budowę, lub na których rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jednak z zastrzeżeniem, że budynki te muszą zostać oddane do użytkowania zgodnie z prawem, przed złożeniem dokumentów do wypłaty.

Finansowanie z Programu „Moja Woda” obejmuje zakup, dostawę, montaż, budowę, rozbudowę i uruchomienie instalacji, które pozwolą na zagospodarowanie wód opadowych roztopowych.

Jakie są warunki przystąpienia do Programu?

Dofinansowanie można otrzymać na inwestycje, które zostały rozpoczęte najwcześniej 1 stycznia 2023 r. Zadanie nie może być zakończone przed datą złożenia wniosku.

Środki z Programu są przyznawane w formie bezzwrotnej dotacji, która może wynosić do 80% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 6000 złotych w ramach jednego wniosku.

Szczegółowe informacje dotyczące Programu znajdują się w zakładce: https://www.wfosigw.zgora.pl/program-moja-woda

Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze ogłasza od dnia 03.08.2023 roku nabór wniosków dla zadań wpisujących się w Program Priorytetowy „Moja Woda” na lata 2020-2024.

 

Podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie oraz szczegółowe warunki dofinansowania z WFOŚiGW w Zielonej Górze, określone są w treści Programu Priorytetowego „Moja Woda” oraz w Regulaminie naboru wniosków, stanowiących załączniki do niniejszego ogłoszenia.

 

W celu złożenia wniosku o dofinansowanie należy:

  1. Założyć konto na portalu beneficjenta na stronie: https://portal.wfosigw.zgora.pl (nie dotyczy osób posiadających już konto na portalu beneficjenta) w celu pobrania, wypełnienia i przesłania wniosku o dofinansowanie. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na portalu beneficjenta w sekcji „PYTANIA I ODPOWIEDZI”.
  2. Pobrać, a następnie wypełnić aktywny formularz PDF wniosku o dofinansowanie (wersja 3.x.x), dostępny po lewej stronie w zakładce „DEDYKOWANA OFERTA DLA BENEFICJENTA (FORMULARZE WNIOSKÓW) Programy i konkursy”. Po zakończeniu wypełniania należy sprawdzić poprawność wpisanych danych.
  3. Wysłać wypełniony formularz wniosku do Funduszu za pomocą „SKRZYNKI PODAWCZEJ – PDF”– dostępnej na portalu beneficjenta.
  4. Wydrukować wypełniony formularz wniosku wraz z załącznikami, podpisać i dostarczyć:

w wersji papierowej do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

w Zielonej Górze

ul. Miodowa 11,

65-602 Zielona Góra

w godzinach jego pracy tj. 7:30 – 15.30

albo za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP)

Dostarczone (w wersji elektronicznej za pośrednictwem portalu beneficjenta i w wersji papierowej albo za pośrednictwem ePUAP) formularze wniosków muszą posiadać taką samą sumę kontrolną umieszczoną na dokumencie.

 

Ocenie będą podlegać tylko te wnioski, które wpłynęły w terminie naboru, zostały przesłane za pośrednictwem portalu beneficjenta w formie elektronicznej (aktywny PDF) i została złożona ich podpisana wersja (z tożsamą sumą kontrolną).

 

O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wpływu do WFOŚiGW w wersji papierowej albo na skrzynkę podawczą Funduszu znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

 

Informujemy również, iż nabór wniosków może zostać zakończony albo wstrzymany, o czym będą Państwo informowani poprzez stronę internetową: https://www.wfosigw.zgora.pl

 


 

OSTATNI MIESIĄC NA ZŁOŻENIE WNIOSKU W PROGRAMIE „MOJA WODA” 2.0.

Jeszcze tylko do 10 czerwca br. będzie można składać elektroniczne wnioski do Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach drugiego, kończącego się już naboru w programie „Moja Woda”.

WAŻNE:

Po złożeniu wniosku poprzez Portal Beneficjenta Wnioskodawca zobowiązany jest również do wydrukowania wniosku z Portalu Beneficjenta i dostarczenia podpisanego wniosku w postaci papierowej wraz z załącznikami (z wymaganymi podpisami) do WFOŚiGW lub za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Wnioski w wersji papierowej Fundusze będą przyjmować do 12 lipca 2021 r.

Do dofinansowania w programie „Moja woda” kwalifikuje się zakup, montaż, budowa i uruchomienie instalacji pozwalających na zbieranie, retencjonowanie i wykorzystywanie wód opadowych oraz roztopowych na terenie nieruchomości objętej przedsięwzięciem. Dofinansowany może być również zakup urządzeń zbierających wodę i przesyłających ją do zbiornika oraz sam zbiornik i instalacje, które rozprowadzają zgromadzoną wodę po działce.

Wnioski należy składać do wojewódzkich przed zakończeniem realizacji przedsięwzięcia. Minimalna kwalifikowana kwota inwestycji to 2 tysiące zł. Minimalna, sumaryczna pojemność zbiornika/zbiorników to 2 metry sześcienne (jeśli będzie on przedmiotem wniosku). Okres trwałości przedsięwzięcia wynosi 3 lata od daty jego zakończenia.

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO „MOJA WODA”

Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze ogłasza nabór wniosków dla zadań realizowanych w latach 2020-2024, wpisujących się w Program Priorytetowy „Moja Woda” na lata 2020-2024 od dnia 22.03.2021 roku.

Podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie oraz szczegółowe warunki dofinansowania z WFOŚiGW w Zielonej Górze (zwany dalej „Funduszem”), określone są w treści Programu Priorytetowego „Moja Woda” oraz w Regulaminie naboru wniosków, stanowiących załącznik do niniejszego ogłoszenia.

W celu złożenia wniosku o dofinansowanie należy:

  1. Założyć konto na portalu beneficjenta na stronie https://portal.wfosigw.zgora.pl/ (nie dotyczy osób posiadających już konto na portalu beneficjenta) w celu pobrania, wypełnienia i przesłania wniosku o dofinansowanie;
  2. Pobrać, a następnie wypełnić aktywny formularz PDF wniosku o dofinansowanie, dostępny po lewej stronie w zakładce „MOJA WODA”. Po zakończeniu wypełniania należy sprawdzić poprawność wpisanych danych;
  3. Wysłać wypełniony formularz wniosku do Funduszu za pomocą „SKRZYNKI PODAWCZEJ – PDF”– dostępnej na portalu beneficjenta;
  4. Wydrukować wypełniony formularz wniosku wraz z załącznikami, podpisać i dostarczyć:

w wersji papierowej na niżej wskazany adres:

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze

ul. Miodowa 11,

65-602 Zielona Góra

lub

za pośrednictwem Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Dostarczone (w wersji elektronicznej za pośrednictwem portalu beneficjenta i w wersji papierowej albo za pośrednictwem ePUAP) formularze wniosków muszą posiadać taką samą sumę kontrolną umieszczoną na dokumencie.

Ocenie będą podlegać tylko te wnioski, które wpłynęły w terminie naboru, zostały przesłane za pośrednictwem portalu beneficjenta w formie elektronicznej (aktywny PDF) i została złożona ich podpisana wersja (z tożsamą sumą kontrolną).

O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje:

  1. data wpływu papierowej postaci wniosku do WFOŚiGW w Zielonej Górze jeżeli wniosek o dofinansowanie został dostarczony przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela Wnioskodawcy osobiście albo za pośrednictwem kuriera (założenie w skrzynce podawczej), lub
  2. data nadania papierowej postaci wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe
  3. (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.), lub
  4. data wysłania wniosku na skrzynkę podawczą WFOŚiGW w Zielonej Górze znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Informujemy również, iż nabór wniosków może zostać zakończony albo wstrzymany, o czym będą Państwo informowani poprzez portal beneficjenta oraz stronę internetową https://www.wfosigw.zgora.pl/

Informacje w sprawie szczegółów Programu:

tel. 68 419 69 00, 68 419 69 49

 

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze informuje, że z dniem  31.07.2024 r. upływa termin na składanie kompletnych dokumentów do wypłaty w Programie Priorytetowym pn. „Moja woda”.

Przypominamy niektóre, istotne założenia Programu:

  • wysokośc udzielanej dotacji – do 80% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia i nie więcej niż 6 000,00 zł na jedno przedsięwzięcie;
  • wsparciem finansowym mogą zostać objęte przedsięwzięcia, które umożliwią zatrzymanie wód opadowych (w tym roztopowych) na terenie nieruchomości oraz wykorzystanie magazynowanej wody tak, by nie było konieczności jej odprowadzania do kanalizacji;
  • jako wydatki kwalifikowane należy przyjąć wydatki na zakup oraz zainstalowanie komponentów i adaptacji istniejących instalacji, które będą trwałą częścią systemu umożliwiającego zatrzymanie wody opadowej lub roztopowej na terenie nieruchomości lub/i wykorzystanie magazynowanej wody na cele gospodarstwa domowego i przydomowych ogrodów;
  • dofinansowanie może być udzielone beneficjentom pod warunkiem, że instalacje objęte przedsięwzięciem oraz zagospodarowane wody opadowe lub roztopowe, nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji4, w tym działalności rolniczej;
  • realizacja przedsięwzięcia nie może zostać zakończona przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie do WFOŚiGW;
  • realizacja przedsięwzięcia musi być zgodna z przepisami prawa, a zastosowane urządzenia i materiały (nowe lub używane) muszą być dopuszczone do stosowania na rynku polskim;
  • okres trwałości przedsięwzięcia – 3 lata od daty jego zakończenia. W okresie trwałości przedsięwzięcia beneficjent zobowiązany jest do zachowania całości dokumentacji związanej z projektem i eksploatacji instalacji zgodnie z przeznaczeniem;
  • w ramach Programu dofinansowanie mogą uzyskać przedsięwzięcia, które zostaną zakończone nie później niż do 30.06.2024 r.
  • beneficjent jest zobowiązany złożyć kompletne dokumenty do wypłaty nie później niż do 31.07.2024 r.

 


 

WYDŁUŻENIE REALIZACJI W PROGRAMIE „MOJA WODA” – I NABÓR 2020

WFOŚiGW w Zielonej Górze informuje, że termin realizacji przedsięwzięć w ramach Programu Moja Woda dla wniosków złożonych w pierwszym naborze w 2020 roku został wydłużony do 14 miesięcy od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z Regulaminem złożenie wniosku o płatność musi nastąpić maksymalnie 30 dni od daty zakończenia przedsięwzięcia (nie dotyczy budynków nowo budowanych – w przypadku budynków nowo budowanych złożenie wniosku o płatność musi nastąpić po przekazaniu lub zgłoszeniu do użytkowania budynku, dla którego została wykonana instalacja gromadzenia wody opadowej i roztopowej).

Brak złożenia wniosku o płatność w wyznaczonym terminie będzie skutkował anulowaniem umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia.

ZMIANY W PROGRAMIE „MOJA WODA”

WFOŚiGW w Zielonej Górze informuje, że termin realizacji przedsięwzięć w ramach Programu Moja Woda został wydłużony do 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku w wersji  papierowej (pierwszej wersji wniosku, nie korekty).

W związku z tym Wnioskodawcy, którzy otrzymali już pismo o przyznaniu dotacji a potrzebują wydłużyć termin wskazany w umowie, proszeni są o informację na adres mailowy osoby zajmującej się oceną wniosku lub na sekretariat@wfosigw.zgora.pl.

Wnioskodawców, którzy nie otrzymali jeszcze pisma o przyznaniu dotacji informujemy, że w umowie dotacji (bez względu na termin podany we wniosku/korekcie) wpisany będzie maksymalny termin 12 miesięcy. Nie ma konieczności składania z tego powodu dodatkowej korekty.

Jednocześnie przypominamy, że nabór wniosków w Programie Moja Woda został zakończony.

KONIEC NABORU W RAMACH PROGRAMU „MOJA WODA”

UWAGA! W dniu 30.09.2020 r. koniec naboru wniosków na Moją Wodę.

30 września 2020 (środa) to ostatni dzień na przysyłanie wniosków w formie elektronicznej przez Portal Beneficjenta – https://portal.wfosigw.zgora.pl/, a 30 października 2020 (piątek) to ostateczny termin na przesłanie wersji papierowej do właściwego wojewódzkiego funduszu – dla mieszkańców województwa lubuskiego jest to Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze. Aby otrzymać dofinansowanie z Programu „Moja Woda” należy złożyć obydwie wersje wniosku. 

Kto i na co może uzyskać dofinansowanie z Programu „Moja Woda”?

Program skierowany jest osób fizycznych, będących właścicielami lub współwłaścicielami  nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny (może być nowo budowany) z kompletnym systemem orynnowania dachu.

Finansowanie z Programu „Moja Woda” obejmuje zakup, montaż, budowę i uruchomienie instalacji, które pozwolą na zagospodarowanie wód opadowych (czyli popularnej „deszczówki”), jak i wód roztopowych.

Jakie są warunki przystąpienia do Programu?

Dofinansowanie można otrzymać na inwestycje, które zostały rozpoczęte najwcześniej 1 czerwca 2020 r. Zadanie nie może być zakończone przed datą złożenia wniosku.

Środki z Programu są przyznawane w formie bezzwrotnej dotacji, która może wynosić do 80% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5000 złotych w ramach jednego wniosku.

Wniosek o dofinansowanie jest dostępny na Portalu Beneficjenta po założeniu konta i zalogowaniu – MENU, zakładka MOJA WODA: https://portal.wfosigw.zgora.pl/strona-glowna-programu-1

https://www.gov.pl/web/klimat/sukces-programu-moja-woda

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO „MOJA WODA”

Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze informuje, że w dniu 1 czerwca 2020 r. Uchwałą Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Zielonej Górze przystąpiono do realizacji Programu priorytetowego NFOŚiGW pn. „Moja Woda”.

Przedmiot wsparcia: Wsparciem finansowym mogą zostać objęte przedsięwzięcia, które doprowadzą do zatrzymywania i zagospodarowania wody opadowej w obrębie nieruchomości objętej przedsięwzięciem, w efekcie czego wody opadowe lub roztopowe z nieruchomości nie będą odprowadzane poza jej teren (np. do kanalizacji bytowo-gospodarczej, kanalizacji deszczowej, kanalizacji ogólnospławnej, rowów odwadniających odprowadzających poza teren nieruchomości, na tereny sąsiadujące, na ulice, place itp.).

Dofinansowaniu podlegać będzie zakup, montaż, budowa i uruchomienie instalacji pozwalających na zagospodarowanie wód opadowych[1] i roztopowych na terenie nieruchomości objętej przedsięwzięciem, takich jak:

  1. przewody odprowadzające wody opadowe zebrane z rynien, wpustów do zbiornika nadziemnego, podziemnego, otwartego lub zamkniętego, szczelnego lub infiltracyjnego,
  2. instalacja rozsączająca,
  3. zbiornik retencyjny szczelny lub infiltracyjny:
  • zbiornik retencyjny nadziemny otwarty od 2 m3 pojemności,
  • zbiornik retencyjny nadziemny zamknięty od 1 m3 pojemności (w przypadku zbiorników o pojemności mniejszej niż 2 mwymagane jest, aby w ramach dofinansowania zostały zakupione minimum 2 szt.),
  • zbiornik retencyjny podziemny zamknięty od 2 m3 pojemności,
  1. elementy do nawadniania lub innego wykorzystania zatrzymanej wody.

Wysokość i forma dofinansowania: Dotacja do 80% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia, nie więcej niż 5 000,00 zł na jedno przedsięwzięcie.

Beneficjenci: Osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami[2] nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny[3], z uwzględnieniem domów nowo budowanych[4] z kompletnym systemem orynnowania dachu, z wyłączeniem tych nieruchomości, dla których udzielono już dofinansowania z Programu Priorytetowego „Moja Woda”.

Termin naboru: nabór ciągły od dnia 01.07.2020 r. do dnia 31.05.2024 r. lub do czasu rozdysponowania puli środków. Zarząd Funduszu może podjąć decyzję o zakończeniu naboru wniosków albo wstrzymaniu naboru wniosków przed upływem ustalonych terminów.

Sposób składania wniosku: Wnioski o dofinansowanie należy składać na obowiązującym formularzu zarówno w wersji:

  • elektronicznej (wniosek w wersji elektronicznej należy przesłać na Portalu Beneficjenta);
  • papierowej (wniosek w wersji papierowej należy złożyć w skrzynce podawczej umieszczonej przed siedzibą Funduszu lub przesłać pocztą tradycyjną na adres: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze ul. Miodowa 11, 65-602 Zielona Góra). Wnioski, które zostaną umieszczone w skrzynce podawczej po godzinach pracy WFOŚiGW w Zielonej Górze, tj. po 15:30, zostaną zarejestrowane z datą wpływu kolejnego dnia roboczego. Możliwe jest złożenie wniosku poprzez ePUAP po podpisaniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.

Kontakt:

  1. Paulina Piotr – tel. 68 419 69 34
  2. Sekretariat – tel. 68 419 69 00
  3. Infolinia – tel. 68 419 69 49

Wniosek o dofinansowanie jest dostępny na Portalu Beneficjenta po założeniu konta  i zalogowaniu w MENU, zakładka MOJA WODA

Szczegółowe informacje znajdują się w „Programie priorytetowym Moja Woda” oraz „Regulaminie naboru wniosków w ramach Programu Priorytetowego „Moja Woda” na lata 2020-2024”.

[1] Ilość zagospodarowanej wody opadowej rozumiana jako ilość wody zatrzymanej na terenie posesji beneficjenta końcowego, liczonej jako iloczyn rzutu powierzchni, z której retencjonowana jest woda, średniego współczynnika spływu (np. 0,8) przy średniej wysokości opadów w danym rejonie, na przykład na podstawie danych IMGW.

[2] W przypadku wielu właścicieli jednej nieruchomości, wnioskodawca musi uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli. Wniosek jest składany przez jednego ze współwłaścicieli wraz z pełnomocnictwami udzielonymi przez pozostałych współwłaścicieli.

[3] Przez budynek mieszkalny jednorodzinny, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, należy rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

[4] Przez budynek nowo budowany należy rozumieć budynek, dla którego została uzyskana zgoda na rozpoczęcie  budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz.1202, z poźn. zm.) i który nie został jeszcze przekazany

 

Pytania i odpowiedzi

W tej sekcji znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naboru wniosków w ramach programu „MOJA WODA”. Zebraliśmy tu najważniejsze informacje, które pomogą Ci sprawnie przygotować i złożyć wniosek oraz upewnić się, czy planowane działania mogą uzyskać dofinansowanie.

Kto może otrzymać dofinansowanie z programu „Moja Woda”?

O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne będące właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny — również nowo budowany, o ile zostanie oddany do użytkowania przed złożeniem dokumentów do wypłaty.

Na jakie inwestycje można otrzymać dofinansowanie?

Wsparciem objęte są przedsięwzięcia umożliwiające zatrzymanie oraz zagospodarowanie wód opadowych lub roztopowych na terenie nieruchomości, w szczególności:

  • zakup, dostawa i montaż zbiorników retencyjnych (naziemnych lub podziemnych),

  • instalacje rozsączające,

  • systemy odprowadzania i gromadzenia wody z dachu,

  • pompy, przewody, elementy przesyłowe,

  • instalacje do wykorzystania wody w ogrodzie i gospodarstwie domowym.

Czego nie można finansować w ramach programu?

Dofinansowanie nie obejmuje:

  • inwestycji wykorzystywanych do działalności gospodarczej (w tym rolniczej),

  • przedsięwzięć zakończonych przed złożeniem wniosku,

  • urządzeń niedopuszczonych do obrotu na rynku polskim,

  • instalacji, które nie zapewniają zatrzymania lub wykorzystania wody na terenie nieruchomości.

Jak wygląda proces składania wniosku?

Aby złożyć wniosek należy:

  1. Założyć konto i wypełnić wniosek w Portalu Beneficjenta.

  2. Przesłać formularz elektroniczny poprzez „Skrzynkę podawczą – PDF”.

  3. Wydrukować wniosek, podpisać i dostarczyć w formie papierowej albo przesłać przez ePUAP.

Wersja papierowa i elektroniczna muszą mieć tę samą sumę kontrolną.

Czy inwestycja może być rozpoczęta przed złożeniem wniosku?

Tak — ale inwestycja nie może być zakończona przed złożeniem wniosku do Funduszu.
Koszty poniesione wcześniej mogą być kwalifikowane, jeśli są zgodne z programem.

Jak długo trzeba utrzymać instalację?

Beneficjent musi zachować trwałość przedsięwzięcia przez okres wskazany w umowie (zwykle 3 lata od zakończenia realizacji) oraz eksploatować instalację zgodnie z przeznaczeniem.

Czy trzeba składać dokumenty po zakończeniu inwestycji?

Tak. Aby otrzymać wypłatę dotacji, należy złożyć komplet dokumentów potwierdzających wykonanie zadania, w tym:

  • wniosek o płatność,

  • faktury i dowody zapłaty,

  • dokumentację fotograficzną,

  • inne dokumenty wymagane w umowie.

Czy można zwiększyć lub wydłużyć realizację zadania?

Jeżeli realizacja wymaga wydłużenia lub pojawiają się trudności techniczne, należy skontaktować się z Funduszem — możliwe jest wystąpienie o zmianę terminu zgodnie z regulaminem programu.

Gdzie znaleźć formularze i dokumenty do pobrania?

Wszystkie wzory dokumentów, formularze i instrukcje dostępne są:

  • w Portalu Beneficjenta,

  • na stronie internetowej WFOŚiGW w sekcji dotyczącej programu „Moja Woda”.

Dokumenty do pobrania

Poniżej znajdują się najważniejsze dokumenty dotyczące wyłącznie Programu Moja Woda. Szukasz innych dokumentów? Jeśli interesują Cię wzory wniosków – kliknij